کد مطلب:278543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

گفتار ما
در بعضی از جملات این روایات نكاتی وجود دارد كه شایسته است درباره آنها قدری بیشتر دقت شود:

1- شاید منظور از جمله ی «وقد اوذنتم به»، «این مطلب، پیشاپیش اعلام شده است.»روایاتی باشد كه سالها قبل از تولد آن حضرت از پدران بزرگوارش نقل شده و از تولد، برخی ویژگیها، ظهور و اعمال آن حضرت پس از ظهور خبر می دهند. [1] .

2- ممكن است عبارت «حكیم الاوصیاء» در روایت سوم، به حكومت و قدرت فراگیر و بلا منازع آن حضرت در اجرای احكام الهی و برقراری قوانین و مقررات دین كه به طور كامل و بدون كمترین مصالحه و مماشاتی انجام می گیرد اشاره نماید. [2] .

پیامبران و امامان گذشته چنین حكومت و قدرتی نداشته اند و خداوند تا این مقدار، دست ایشان را در امر حكومت باز نگذاشته است.

3- در مورد عبارت «نور الاوصیاء» در حدیث سوم این احتمالات قابل تصور است:

الف - آن حضرت از نسل جانشینان رسول الله (ائمه)علیهم السلام است.

ب - انوار و مقامات بلند ائمه علیهم السلام بر مردم پوشیده و پنهان مانده و جز اندكی از خواص ایشان، آنان را نشناخته اند اما حضرت حجت علیه السلام با ظهورش، مقام و منزلتش را آشكار می كند.

ج- چنانكه در فصل یازدهم همین باب ذكر می شود، مقصود بیان خصوصیات ظاهری آن حضرت و سیمای درخشان ایشان است.

4- عبارت «یاخذون منه حلالهم و حرامهم قبل قیامه»، «قبل از قیام قائم، مردم، حلال و حرام - و باید و نباید- خود را از او می گیرند» كه در حدیث پنجم آمده است، شاید دلالت كند بر اینكه آن حضرت حجت خدا بر روی زمین است و ما باید حل



[ صفحه 62]



مشكلات دینی خود را از ایشان جویا شویم.

معلوم است كه چنین كاری- به علت غیبت آن حضرت - برای ما ممكن نیست، از این رو باید احكام دینی را از قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و سخنان ائمه معصومین علیهم السلام استخراج نماییم، یا- اگر خود اهل استنباط نیستیم - از كسی كه آنها را استخراج كرده پیروی - وتقلید- نماییم، و معنی چنین كاری این است كه احكام و تكالیف دینی را از امام زمان علیه السلام جستجو كرده ایم زیرا فرمایش ایشان چیزی جز بیان قرآن و سنت نیست.


[1] به روايات فصل دوم از باب اول مراجعه نماييد.

[2] به روايات فصل هفدهم از باب هشتم مراجعه نماييد.